Jug
Χρονολόγηση750-600 π.Χ.
Date
750-600 BC
MediumΠηλός συμπαγής, καθαρός, ροδόχρωμος
Medium
Solid, clean, rosy clay
Dimensions24εκ. × 18.5εκ.
Dimensions
24 cm
ClassificationΠήλινα
Classification
Ceramics / Pottery
Αριθμός ΑντικειμένουΖ0170
Object Number
Ζ0170
ΠερίοδοςΑρχαϊκή περίοδος
Period
ΠεριγραφήΟινοχόη (αγγείο σερβιρίσματος κρασιού) με τριφυλλόσχημο (σε σχήμα τριφυλλιού) στόμιο. Ανήκει στην κατηγορία της «Μελανής επί Ερυθρού κεραμικής». Η επιφάνεια του αγγείου έχει καλυφθεί με ερυθρωπό επίχρισμα (αραιωμένος πηλός) και στο σώμα του αγγείου υπάρχει ένα μεγάλο υδρόβιο πτηνό μαύρου χρώματος, κατά την τεχνική που είναι γνωστή ως «Ελεύθερος Ζωγραφικός ρυθμός».Archaic period
Description
Further InformationThe trefoil mouth jug (vase for wine or perfume oils) belongs to the "Black on Red Ware". The surface of the vase is covered with red slip (liquid clay). It is decorated with a large free standing aquatic bird in the so-called "Free Field Style".
Figured decoration in Cypriot vase-painting first appeared in the Bronze Age and continued to occur sporadically until the Cypro-Geometric III period (900-750 BC). The pictorial style flourished in the Cypro-Archaic I period (750-600 BC), when the "Free Field Style" developed as a distinctive pictorial style in the eastern part of the island. In this style, geometric motifs are rare, and the painter presents a single pictorial motif or composition on the body of the vase, freely executed. The preferred vase shape was the trefoil-mouth oinochoe, while the most popular subjects are human figures, animals, birds, schematic flowers, as well as various combinations of these. Vases in the "Free Field Style" were usually decorated in "White-Painted" or "Bichrome" techniques. The illustrated oinochoe is in "Black on Red Ware" and is, therefore, a rare example of the style.
Η χρήση εικονιστικών μοτίβων στην κυπριακή κεραμική πρωτοεμφανίζεται στην Εποχή του Χαλκού και συνεχίζει σποραδικά μέχρι την Κυπρο-Γεωμετρική ΙΙΙ περίοδο (900-750 π.Χ.). Η μεγαλύτερη άνθιση της εικονιστικής αγγειογραφίας διαπιστώνεται κατά την Κυπρο-Αρχαϊκή Ι περίοδο (750-600 π.Χ.), όταν και αναπτύσσεται στο ανατολικό τμήμα του νησιού η τεχνοτροπία του «Ελεύθερου Ζωγραφικού ρυθμού». Στον ρυθμό αυτόν σπανίζουν τα γεωμετρικά διακοσμητικά μοτίβα και ο αγγειογράφος αποδίδει πάνω στην καμπύλη επιφάνεια του αγγείου ένα μόνον ελεύθερο θέμα ή μία εικονιστική σύνθεση. Το σχήμα που προτιμάται είναι η τριφυλλόστομη οινοχόη, ενώ τα θέματα που απαντούν συχνότερα είναι οι ανθρώπινες μορφές, τα ζώα, τα πτηνά, τα τυποποιημένα άνθη αλλά και διάφοροι συνδυασμοί τους. Τα αγγεία του ρυθμού αυτού διακοσμούνταν συνήθως είτε με τη «Λευκή Γραπτή» είτε με τη «Δίχρωμη» τεχνική. Η εικονιζόμενη οινοχόη, που έχει κοσμηθεί με την τεχνική της «Μελανής επί Ερυθρού κεραμικής» αποτελεί συνεπώς σπάνιο δείγμα του «Ελεύθερου Ζωγραφικού ρυθμού».