Skip to main content

Figurine

Ειδώλιο
Ειδώλιο
Ειδώλιο
Χρονολόγηση2700-2400/2300 π.Χ.
Date
2700-2400/2300 BC
MediumΛευκό μάρμαρο
Medium
White marble
Dimensions11.2εκ.
Dimensions 11.2 cm
ClassificationΛίθινα
Classification Stonework / Plastic
Αριθμός ΑντικειμένουΝΓ0701
Object Number
ΝΓ0701
ΠερίοδοςΠρώιμη Εποχή του Χαλκού
Period
Early Bronze Age
ΠεριγραφήΚεφάλι ειδωλίου παραλλαγής Σπεδού. Προέρχεται από ειδώλιο κανονικού τύπου και διατηρεί υπολείμματα χρώματος στα μάτια, τα φρύδια και τα μαλλιά. Εκ πρώτης όψεως, τα στοιχεία αυτά φαίνονται σα να έχουν αποδοθεί ανάγλυφα. Όμως λεπτομερείς μελέτες και φωτογραφήσεις με υπεριώδη ακτινοβολία απέδειξαν ότι στην πραγματικότητα ήταν καλυμμένα με χρωστικές ουσίες που, αν και χάθηκαν στο πέρασμα του χρόνου, κατάφεραν να προστατέψουν τα συγκεκριμένα σημεία της κεφαλής από τη διάβρωση που υπέστη η υπόλοιπη επιφάνεια του ειδωλίου.
Description
Head of a figurine of the canonical type (Spedos variety). It retains traces of painted decoration on the eyes, eyebrows and hair. A trivial view might suggest that those features have been rendered in relief. However, careful analysis and ultra-violet imaging prove that they were actually covered with pigment, which (although lost now) managed to protect the painted parts from the erosion suffered by the rest of the surface.
Further Information
Cycladic art attained maturity during the Early Cycladic II period (2700-2400/2300 BC), with the creation of the distinctive figurine type that would prevail for the next five hundred years. This type has been called "canonical" because it displays constant morphological canons and artistic conventions, such as the folded arms above the abdomen (with left over right), slightly flexed knees, backward tilt of the head and feet with downward inclination. The majority of canonical figurines are of nude female figures, which several scholars interpret as representations of fertility or chthonic deities. However, the issue of interpretation is a complex one and is linked directly with the use of the figurines: some scholars attach considerable importance to their frequent occurrence in graves and interpret them as apotropaic images, substitutes for sacrifices, companions of the dead or symbols of social status, while others maintain that they were destined for cultic use and consider them votive offerings depicting devotees. The "Spedos variety", named after the homonym Early Cycladic cemetery at Naxos, is the most prolific category of "canonical" figurines. It has the widest distribution within the Cyclades as well as elsewhere, and the greatest longevity. The figurines of this variety present considerable diversity in plasticity and proportions. The group includes figurines ranging in height from miniature examples of 8 cm to monumental sculptures of 1.50 m. Figurines with remains of colour on their surface are known already from the Early Cycladic I period (3200-2800 BC) (the violin-shaped type), but the practice of painted decoration became common with the naturalistic figurines of the Early Cycladic II period (2700 – 2400/2300 BC). Blue and red pigments were used to denote facial features and anatomical details, red for jewelry, various status symbols and enigmatic decorative motifs of possibly symbolic value on the face and body. Green was only occasionally used for decorative motifs. Pigments in the early Cyclades were made of materials readily available in nature. Blue was azurite, red was hematite, cinnabar, or red ochre, and green was probably hydroxide of azurite.
Δημόσιες Πληροφορίες
Η κυκλαδική τέχνη φθάνει στην ωριμότητά της κατά την Πρωτοκυκλαδική ΙΙ περίοδο (2700-2400/2300 π.Χ.) με τη δημιουργία του χαρακτηριστικού τύπου ειδωλίου, που θα κυριαρχήσει για τους επόμενους πέντε αιώνες. Ο τύπος αυτός αποκαλείται «κανονικός», επειδή χαρακτηρίζεται από σταθερούς μορφολογικούς κανόνες και καλλιτεχνικές συμβάσεις, όπως τα διπλωμένα χέρια πάνω από την κοιλιά (με το αριστερό πάντα πάνω από το δεξί), τα ελαφρώς λυγισμένα γόνατα, την κλίση του κεφαλιού προς τα πίσω και τα πέλματα με κλίση προς τα κάτω. Στην πλειονότητά τους, τα κανονικά ειδώλια αποδίδουν γυμνές γυναικείες μορφές, που, αρκετοί μελετητές, ερμηνεύουν ως γονιμικές ή χθόνιες θεότητες. Το θέμα της ερμηνείας, πάντως, είναι πολύπλοκο και συνδέεται άμεσα με τη χρήση των ειδωλίων: ορισμένοι ερευνητές δίνουν έμφαση στη συχνή ανεύρεσή τους σε τάφους και τα ερμηνεύουν ως αποτροπαϊκές εικόνες, υποκατάστατα θυσιών, συνοδούς των νεκρών ή αντικείμενα δηλωτικά κοινωνικού κύρους, ενώ άλλοι υποστηρίζουν τη λατρευτική τους χρήση και τα θεωρούν αναθήματα που απεικονίζουν τους πιστούς. Η παραλλαγή Σπεδού, που οφείλει την ονομασία της στο ομώνυμο πρωτοκυκλαδικό νεκροταφείο της Νάξου, αποτελεί την πολυπληθέστερη κατηγορία «κανονικών» κυκλαδικών ειδωλίων και έχει τη μεγαλύτερη εξάπλωση εντός και εκτός Κυκλάδων, καθώς και τη μεγαλύτερη χρονική διάρκεια. Τα ειδώλια της παραλλαγής αυτής παρουσιάζουν εξαιρετική ποικιλία στις αναλογίες και την απόδοση των όγκων, που συνήθως δηλώνονται με πλαστικότητα. Η ευρύτατη αυτή ομάδα περιλαμβάνει από μικροσκοπικά ειδώλια ύψους 8 εκ. έως και μνημειακά γλυπτά ύψους 1,50 μ. Η χρωματική διακόσμηση των ειδωλίων είναι γνωστή ήδη από την Πρωτοκυκλαδική Ι περίοδο (3200-2800 π.Χ.), στον βιολόσχημο τύπο, και γίνεται ακόμη πιο διαδεδομένη στα φυσιοκρατικά ειδώλια της Πρωτοκυκλαδικής ΙΙ περιόδου (2700-2400/2300 π.Χ.). Με μαύρο και γαλάζιο χρώμα αποδίδονταν συνήθως τα χαρακτηριστικά του προσώπου, καθώς και οι ανατομικές λεπτομέρειες, ενώ το κόκκινο χρησιμοποιούνταν για κοσμήματα, διάφορα εμβλήματα εξουσίας, καθώς και αβέβαιου συμβολισμού μοτίβα στο πρόσωπο και το σώμα. Το πράσινο ήταν πολύ σπάνιο και συνήθως χρησίμευε για διακοσμητικά μοτίβα. Το φυσικό περιβάλλον των Κυκλάδων εφοδίαζε τους κατοίκους με τα υλικά για την κατασκευή των χρωμάτων. Το μπλε χρώμα ήταν αζουρίτης, το κόκκινο αιματίτης, κιννάβαρι ή ερυθρή ώχρα και το πράσινο ήταν πιθανώς μαλαχίτης ή υδροξείδιο του αζουρίτη.

ACTIVITIES

Discover More

Ειδώλιο
Πρώιμη Εποχή του Χαλκού
Early Bronze Age 
Ειδώλιο
Πρώιμη Εποχή του Χαλκού
Early Bronze Age
Ειδώλιο
Πρώιμη Εποχή του Χαλκού
Early Bronze Age 
Θραύσμα ειδωλίου
Πρώιμη Εποχή του Χαλκού
Early Bronze Age 
Λύχνος
Ελληνιστική περίοδος
Hellenistic period
Βλήματα σφενδόνης
Κλασική - Ελληνιστική περίοδος
Ειδώλιο
Πρώιμη Εποχή του Χαλκού
Early Bronze Age
Ειδώλιο
Πρώιμη Εποχή του Χαλκού