Askos
Clay vase
Χρονολόγηση1725-1650 π.Χ.
Date
1725-1650 BC
MediumΠορτοκαλόχρωμος, χονδροειδής πηλός
Medium
Coarse, hard orange buff clay
Dimensions21.5εκ. × 20εκ.
Dimensions
21.5 × 20 cm
ClassificationΠήλινα
Classification
Ceramics / Pottery
Αριθμός ΑντικειμένουΖ0764
Object Number
Ζ0764
ΠερίοδοςΜέση Εποχή του Χαλκού
Period
ΠεριγραφήΑσκός ζωόμορφος (τελετουργικό αγγείο σε σχήμα ζώου) με καλαθόσχημη λαβή και ελλειψοειδές σώμα που στηρίζεται σε τρία κυλινδρικά πόδια. Ο κυλινδρικός λαιμός καταλήγει σε λοξό στόμιο. Οι τρεις διάτρητοι λοβοί στον λαιμό του αγγείου αποδίδουν τα «μάτια» και τη «μύτη». Το αγγείο φέρει ανάγλυφη και εγχάρακτη διακόσμηση με κυματοειδείς ταινίες στο σώμα και τεθλασμένες γραμμές στη λαβή. Middle Bronze Age
Description
DescriptionZoomorphic askos (ritual animal-shaped vase) with an ellipsoidal body supported on three cylindrical legs. The cylindrical neck ends in a cut-away mouth. The three pierced lugs on the neck of the vessel denote the “eyes” and “nose”. The vase bears relief and incised decoration with wavy bands on the body and zigzags on the handle.
The askos, a vessel for liquids, is shaped to resemble a bird. It rests on three legs and there is a handle on the top to facilitate transportation.
Ο ασκός, αγγείο για υγρά, έχει διαμορφωθεί έτσι ώστε να θυμίζει πτηνό. Στηρίζεται σε τρία πόδια και στο πάνω μέρος υπάρχει λαβή για να διευκολύνει τη μεταφορά.
New pottery styles that appeared during the Middle Cypriot period (1900-1650 BC) include "Drab-Polished Ware", which is almost exclusively localised in the south and southwest part of the island. Drab-Polished vessels, such as the illustrated zoomorphic askos, are mainly of closed forms and spouted. The decoration is confined to incised, impressed, and stippled motifs, as well as to relief rope ornaments. Of particular interest in Drab-Polished vases is the potters' attempt to model the various parts of the vase in such a way that the whole renders the figure of an animal or a bird. Furthermore, the plastic appendages on the shoulder and the pierced lobes on the neck, possibly used for hanging or carrying the vessels, are modelled so as to give the impression of anatomical features (e.g. nose, ears).
Κατά τη Μεσοκυπριακή περίοδο (1900-1650 π.Χ.) εμφανίζονται νέοι ρυθμοί, όπως η «Τεφροκίτρινη κεραμική», η οποία έχει βρεθεί στο νότιο και το νοτιοδυτικό τμήμα του νησιού. Τα αγγεία αυτού του ρυθμού, όπως ο εικονιζόμενος ζωόμορφος ασκός, είναι κυρίως προχυτικά σκεύη κλειστού σχήματος. Η διακόσμηση τους περιορίζεται σε εγχάρακτα, εμπίεστα και στικτά μοτίβα, καθώς και σε ανάγλυφα σχοινοειδή κοσμήματα. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η εμφανής προσπάθεια των κεραμέων να πλάσουν τα διάφορα τμήματα του αγγείου με τέτοιο τρόπο, ώστε το σύνολο να αποδίδει τη μορφή κάποιου ζώου ή πουλιού. Επίσης, τα διάφορα πλαστικά προσαρτήματα στον ώμο και οι διάτρητοι λοβοί στον λαιμό, που πιθανώς χρησίμευαν για την ανάρτηση ή τη μεταφορά των αγγείων, πλάθονται έτσι ώστε να δίνουν την εντύπωση ανατομικών χαρακτηριστικών (π.χ. μύτη, αυτιά).