Coin
Χρονολόγηση520/515-490 π.Χ.
Date
520/515-490 BC
MediumΆργυρος
Medium
Silver
ClassificationΜετάλλινα
Classification
Metalwork / Coins
Αριθμός ΑντικειμένουΝΓ0999
Object Number
ΝΓ0999
ΠερίοδοςΑρχαϊκή περίοδος
Period
ΠεριγραφήΣτατήρας (νόμισμα) Νάξου. Το νόμισμα κόπηκε βάσει του Αιγινητικού σταθμητικού κανόνα, με μονάδα αναφοράς τη δραχμή των 6,1 γρ. Στον εμπροσθότυπο (κύρια όψη) εικονίζεται κάνθαρος (αγγείο πόσης) με ψηλές λαβές, από τις οποίες κρέμεται τσαμπί από σταφύλι. Πάνω από το χείλος του κανθάρου εικονίζεται κάθετος κισσός. Ο οπισθότυπος (πίσω όψη) φέρει έγκοιλο (εσώγλυφο) τετράγωνο.Archaic period
Description
Further InformationStater (coin) of Naxos. This stater was struck on the Aeginetan weight standard, where the theoretical weight is that of a drachma of 6.1 gr. The obverse depicts a kantharos (drinking vessel) with tall handles from which hangs a bunch of grapes. Above the rim of the kantharos is a vertical ivy. The reverse bears an incuse square.
Each Greek city had its own weight standard (unit of weight) to control its monetary production, but also the prices of its products, which were often expressed in these units. At times the weight standards of some cities, such as Aegina or Athens, dominated larger areas, far beyond their zone of influence. The iconography of the obverse of this coin refers to the world of Dionysus. The kantharos is mostly associated with the god, as is the grape, the cultivation of which was introduced by Dionysus. The iconography of the obverse of this coin refers to the world of Dionysus. The kantharos is mostly associated with the god, as is the grape, the cultivation of which was introduced by Dionysus. In addition, the ivy leaf refers to the wreath worn by both the god and his followers, both mythical and mortal, in ceremonies. In addition, the ivy leaf refers to the wreath worn by both the god and his followers, both mythical and mortal, in ceremonies. Naxos is inextricably linked to the mythical circle of Dionysus since there took place his sacred wedding with Ariadne; that’s the why many symbols of the god are depicted on the coinage of the island. The silver stater dates to the heyday of the island and can be associated either with the intense building activity or with military constructions (fortifications and triremes).
Κάθε ελληνική πόλη είχε τον δικό της σταθμητικό κανόνα (μονάδα βάρους) με σκοπό να ελέγχει τη νομισματική της παραγωγή, αλλά και τις τιμές των προϊόντων, οι οποίες συχνά εκφράζονταν σε αυτές τις μονάδες. Κατά περιόδους, οι σταθμητικοί κανόνες κάποιων πόλεων, όπως της Αίγινας ή της Αθήνας, κυριάρχησαν σε μεγαλύτερες περιοχές, πολύ πέραν της ζώνης επιρροής τους. Η εικονογραφία του εμπροσθότυπου του συγκεκριμένου νομίσματος παραπέμπει στον κόσμο του Διονύσου. Ο κάνθαρος είναι το αγγείο που κυρίως σχετίζεται με τον θεό, όπως άλλωστε και το σταφύλι, την καλλιέργεια του οποίου εισήγαγε ο Διόνυσος. Επιπρόσθετα, το φύλλο κισσού παραπέμπει στο στεφάνι που φορούσαν τόσο ο θεός όσο και οι ακόλουθοί του, μυθικοί και θνητοί, στις τελετές. Η Νάξος είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τον μυθικό κύκλο του Διονύσου, καθώς εκεί τοποθετείται η ιερογαμία του με την Αριάδνη γι’ αυτό και εικονίζονται πολλά σύμβολα του θεού στη νομισματοκοπία της. Ο αργυρός στατήρας χρονολογείται στα χρόνια της ακμής του νησιού και μπορεί να σχετιστεί είτε με την έντονη οικοδομική δραστηριότητα, είτε με στρατιωτικές κατασκευές (οχυρώσεις και τριήρεις).