Skip to main content

Κρατήρας

Πήλινο αγγείο

Artist Ζωγράφος του Κυνηγιού των Λαγών
Χρονολόγησηπρώτο τέταρτο του 4ου αιώνα π.Χ.
Date
first quarter of the 4th century BC
ΥλικόΠηλός καστανός
Medium
Brownish clay
Διαστάσεις24εκ. × 11εκ. × 21.8εκ.
24 × 11 × 21.8 cm
ΤαξινόμησηΠήλινα
Ceramics / Pottery
Αριθμός ΑντικειμένουΚΠ0026
Object Number
ΚΠ0026
ΠερίοδοςΚλασική περίοδος
Period
Classical period
ΠεριγραφήΚαλυκωτός κρατήρας (έχει το σχήμα κάλυκα λουλουδιού), διακοσμημένος με την ερυθρόμορφη τεχνική. Πρόκειται για ανοικτό αγγείο, συχνά μεγάλου μεγέθους, το οποίο χρησιμοποιούσαν για τη μείξη του κρασιού με νερό, καθώς οι αρχαίοι έπιναν το κρασί τους νερωμένο. Στην κύρια όψη απεικονίζεται ο μύθος της αρπαγής της Ευρώπης. Ο Δίας γοητευμένος από την ομορφιά της Ευρώπης, κόρης του βασιλιά της Φοινίκης Αγήνορα, μεταμορφώθηκε σε ολόλευκο ταύρο για να την πλησιάσει. Εκείνη μαγεμένη από το πλάσμα αυτό, ανέβηκε στη ράχη του και ξαφνικά βρέθηκε να ίπταται πάνω από τη θάλασσα που, εδώ, υποδηλώνεται με την παρουσία ψαριών. Ο Ερμής προηγείται δείχνοντας στον ταύρο-Δία τον δρόμο, ενώ ο Έρως ακολουθεί υποδηλώνοντας το πάθος που θα παρασύρει τον θεό και τη θνητή. Από την ερωτική συνεύρεση με τον Δία, η οποία θα λάβει χώρα στη Γόρτυνα της Κρήτης, όπου θα προσγειωθεί το ζευγάρι, η Ευρώπη θα αποκτήσει τρία παιδιά, τον Ραδάμανθυ, τον Σαρπηδόνα και τον Μίνωα. Στη δευτερεύουσα όψη του κρατήρα αποδίδεται συνομιλία τριών νέων που φορούν ιμάτια.
Description
Red-figured calyx krater (conventional name due to its shape, which resemble the calyx of a flower). Open vessel, usually of big size. It was used for mixing wine with water as in antiquity wine was drunk diluted with water. On the main side of the vase is depicted the Abduction of Europa. Following the myth Zeus, smitten by the beauty of Europa, daughter of the king of Phoenicia Agenor, took the shape of a snow-white bull in order to seduce her while she was picking flowers on the seashore. The princess, enchanted by this creature, mounted its back and she suddenly found herself flying over the sea, denoted here by the presence of fishes. Hermes leads the way for the bull-Zeus. The winged Eros, who follows, hints at the passion that will draw the god and the mortal into their divine union at Gortyn on Crete, where the couple landed. Eventually, Europa gives birth to three sons, Rhadamanthys, Sarpedon and Minos.  On the other side of the krater are three himation-clad youths in conversation.
Description
This vase depicts the mythological story of the abduction of Europa. Zeus, the king of the gods, fell in love with Europa, daughter of the king of Phoenicia. In order to be able to approach her without fearing him, the god metamorphosed himself into a snow-white bull. When Europa, enchanted by the bull's beauty, approached him and mounted its back, the bull-Zeus rose and flew over the sea with Europe on its back. They landed in Crete where they became a couple. But, what do Hermes, the fish and the winged figure that stand out in the scene have to do with the myth? Hermes points the way to Crete to the bull - Zeus, the fish represent the sea and the winged figure is none other than the god Eros.
Περιγραφή

Στο αγγείο αυτό  απεικονίζεται ο μύθος της αρπαγής της Ευρώπης. Ο Δίας, ο βασιλιάς των θεών, ερωτεύτηκε την Ευρώπη, κόρη του βασιλιά της Φοινίκης. Για να μπορέσει να την πλησιάσει χωρίς να τον φοβηθεί, ο θεός μεταμορφώθηκε σε ολόλευκο ταύρο. Όταν η Ευρώπη, γοητευμένη από την ομορφιά του ταύρου, τον πλησίασε και ανέβηκε στην πλάτη του, ο ταύρος-Δίας σηκώθηκε και πέταξε πάνω από τη θάλασσα με την Ευρώπη στη ράχη του. Προσγειώθηκαν  στην Κρήτη όπου και έγιναν ζευγάρι. Ο Ερμής, τα ψάρια και η φτερωτή μορφή που ξεχωρίζουν στην παράσταση τι σχέση έχουν όμως με τον μύθο; Ο Ερμής δείχνει το δρόμο για την Κρήτη στον ταύρο – Δία, τα ψάρια δηλώνουν τη θάλασσα και η φτερωτή μορφή δεν είναι άλλος από τον θεό έρωτα.

Πληροφορίες
The invention of this particular shape of krater is attributed to Exekias, one of the most important vase-painters in the mid-6th c. BC. The amorous affairs of the gods, especially those of Zeus, began to appear in vase painting with the advent of the red–figure technique. Prior to this, only the conquest of Ganymede by Zeus in the guise of an eagle and the Abduction of Europa, had been represented on some late examples of the black-figure style. The Abduction of Europa whose name means "she with the wide eyes" and after whom the continent of Europe is named, was a particularly popular subject in the first quarter of the 5th c. BC and continued to be depicted later.
Δημόσιες Πληροφορίες
Η επινόηση αυτού του σχήματος κρατήρα αποδίδεται στον Εξηκία, έναν από τους σημαντικότερους αγγειογράφους των μέσων του 6ου αι. π.Χ. Οι ερωτικές δραστηριότητες των θεών,  και ιδιαίτερα του Δία, άρχισαν να απασχολούν τους αγγειογράφους με τον ερχομό της ερυθρόμορφης τεχνικής. Νωρίτερα, μόνον η κατάκτηση του Γανυμήδη από τον αετόμορφο Δια και η αρπαγή της Ευρώπης είχαν αποδοθεί σε ορισμένα παραδείγματα του μελανόμορφου ρυθμού. Η αρπαγή της Ευρώπης, της οποίας το όνομα σημαίνει «αυτή με τα μεγάλα μάτια», και από την οποία έλαβε το όνομά της η ήπειρος, θα αποτελέσει ένα ιδιαίτερα προσφιλές θέμα κατά το α΄ τέταρτο του 5ου αι. π.Χ. αλλά θα συνεχίζει να απεικονίζεται και αργότερα.

ACTIVITIES

Άμπρα κατάμπρα...Μεταμορφώσου!
Άμπρα κατάμπρα...Μεταμορφώσου!
Άμπρα κατάμπρα...Μεταμορφώσου!
Hocus Pocus...Let's transform!
Hocus Pocus...Let's transform!
Hocus Pocus...Let's transform!

Περισσότερα

Κρατήρας
Edition: Krater
Κλασική περίοδος
Period: Classical period 
Πελίκη
Edition: Pelike
Κλασική περίοδος
Period: Classical period
Κύλικα
Edition: Kylix
Κλασική περίοδος
Period: Classical period 
Κρατήρας
Edition: Krater
Κλασική περίοδος
Period: Classical period
Θραύσμα αναγλύφου
Κλασική - Ελληνιστική περίοδος
Period: Classical-Hellenistic period
Κύλικα
Edition: Kylix
Αρχαϊκή περίοδος
Period: Archaic period 
Υδρία
Edition: Hydria
Αρχαϊκή περίοδος
Period: Archaic period
Αμφορίσκος
Edition: Amphoriskos
Αρχαϊκή περίοδος
Period: Archaic period