Oinochoe
Χρονολόγηση735-720 π.Χ.
Date
735-720 BC
MediumΠηλός καστανός
Medium
Brownish clay
Dimensions37.5εκ. × 17.2εκ. × 12εκ.
Dimensions
37.5 × 17.2 × 12 cm
ClassificationΠήλινα
Classification
Ceramics / Pottery
Αριθμός ΑντικειμένουΚΠ0061
Object Number
ΚΠ0061
ΠερίοδοςΓεωμετρική περίοδος
Period
ΠεριγραφήΟινοχόη με ευρύ στόμιο και πώμα. Πρόκειται για κλειστό αγγείο για την
άντληση και το σερβίρισμα του κρασιού με πλατύ ψηλό λαιμό, σφαιρικό σώμα και
κάθετη λαβή. Η αυστηρά γεωμετρική διακόσμηση του αγγείου οργανώνεται σε πυκνές, πλατιές και στενότερες ζώνες με συνδυασμούς γεωμετρικών μοτίβων. Περιλαμβάνει
τρίγωνα με δικτυωτό σχέδιο, ρόμβους, σβάστικα, φύλλα, και ιχθυάκανθα τα οποία
καλύπτουν όλη την επιφάνεια του αγγείου. Η ευρύτερη διακοσμητική ζώνη είναι
αυτή του λαιμού, όπου τα διακοσμητικά στοιχεία είναι τοποθετημένα μέσα σε στενές
μετόπες. Το αγγείο πιθανότατα προέρχεται από το εργαστήριο του Ζωγράφου του
Διπύλου.Geometric period
Description
Further InformationOinochoe with wide mouth and lid. It’s a closed vessel for pouring and
serving wine with tall neck, ovoid body and a vertical handle. The decoration
is entirely geometric and it’s organized in successive narrow and wide
horizontal bands. It includes such motifs as lattice filling, double lozenges,
hatched swastika and chevrons. The wider one is on the neck, where the patterns
are perched in narrow metopes. It has been attributed to the workshop of the
"Dipylon Master".
The vase comprises all characteristic elements of Late Geometric
pottery: coverage of the whole surface with decorative motifs arranged in
zones, increase in figured scenes, and particular emphasis on the main
decorative subject. The "Dipylon Master" is regarded as one of the
most important artists of his era. He has been conventionally named after an
amphora attributed to him and found in the Kerameikos cemetery near Dipylon,
the most important gateway to Athens. He is regarded as the inventor of the
Geometric style (which re-introduced the figurative decoration in Greek vase
painting for the first time after the collapse of the Mycenaean civilization).
He was one of the first and most prolific artists of the monumental funerary
vessels (kraters, oinochoae, prochoi) which were used as markers for the
aristocratic graves of Kerameikos. The size of such vessels could exceed 1.5 m.
in height and some of them bore elaborate figured scenes of prothesis (mourning
of the deceased). His activity is placed in the period between 760-740 BC.
Το αγγείο περιλαμβάνει όλα τα χαρακτηριστικά της Ύστερης Γεωμετρικής αγγειογραφίας, τα οποία συνοψίζονται στην κάλυψη όλου του αγγείου με διακοσμητικά μοτίβα μέσα σε ζώνες, αύξηση των εικονιστικών σκηνών και προβολή του κεντρικού θέματος σε σύγκριση με τα παραπληρωματικά κοσμήματα. Ο Ζωγράφος του Διπύλου είναι η μεγαλύτερη καλλιτεχνική προσωπικότητα των Ύστερων Γεωμετρικών χρόνων. Πρόκειται για συμβατική ονομασία ανώνυμου ζωγράφου η οποία οφείλεται σε έργο (αμφορέα μεγάλων διαστάσεων) που αποδίδεται στον καλλιτέχνη και βρέθηκε στο νεκροταφείο του Κεραμεικού κοντά στο Δίπυλο, τη σημαντικότερη πύλη της Αθήνας. Ο συγκεκριμένος ζωγράφος θεωρείται εμπνευστής του υστερογεωμετρικού ρυθμού (που επανέφερε την εικονιστική διακόσμηση στην ελληνική αγγειογραφία για πρώτη φορά μετά την κατάρρευση του μυκηναϊκού πολιτισμού). Είναι από τους πρώτους και σημαντικότερους δημιουργούς των μνημειακών ταφικών αγγείων (κρατήρων, οινοχοών, πρόχων) που χρησιμοποιήθηκαν ως σήματα για τους αριστοκρατικούς τάφους του Κεραμεικό και συχνά ξεπερνούν σε ύψος το 1,50 μ. Στον Ζωγράφο του Διπύλου και στο εργαστήριο του έχουν αποδοθεί περίπου 50 αγγεία, πολλά από τα οποία έχουν περίτεχνες σκηνές πρόθεσης (θρήνου γύρω από το νεκρό). Η δράση του αγγειογράφου τοποθετείται μεταξύ 760-740 π.Χ.