Lekythos
Χρονολόγηση490-480 π.Χ.
Date
490-480 BC
MediumΠηλός
Medium
Clay
Dimensions30.7εκ. × 7.3εκ. × 8.7εκ. × 11.5εκ.
Dimensions
30.7 × 7.3 × 8.7 × 11.5 cm
ClassificationΠήλινα
Classification
Ceramics / Pottery
Αριθμός ΑντικειμένουΝΓ0003
Object Number
ΝΓ0003
ΠερίοδοςΑρχαϊκή περίοδος
Period
ΠεριγραφήΜελανόμορφη λήκυθος (αρωματοδοχείο, ελαιοδοχείο). Γλωσσωτό κόσμημα περιβάλλει τον ώμο και ακολουθεί ταινία με ανθέμια. Σκηνή διονυσιακού κώμου (γλεντιού) με πέντε κωμαστές (γλεντζέδες) διακοσμεί το σώμα του αγγείου. Εικονίζονται γυμνές γενειοφόρες ανδρικές μορφές σε χορευτική κίνηση να πλαισιώνουν μια κεντρική γενειοφόρο ανδρική μορφή, που φορά ιμάτιο και κρατά ρυτό (αγγείο με μορφή κεράτου) στο αριστερό χέρι. Το κλήμα στο πεδίο της παράστασης παραπέμπει στον Διόνυσο και προσδίδει εορταστική ατμόσφαιρα. Το αγγείο αποδίδεται στον Ζωγράφο της Αθηνάς. Archaic period
Description
Further InformationBlack-figured lekythos (oil or perfume vase). Tongue-pattern encircles the shoulder followed by a band of palmettes. A Dionysian komos (revel) with five revelers decorates the body of the vase. Nude bearded male figures are depicted in dancing movement arranged around a central bearded male figure draped in a himation and holding a rhyton (vessel in the form of a horn) in his left hand. Vine branches in the field (background) allude to Dionysus and betray a festive atmosphere. The vase is attributed to the Αthena Painter.
The komos (revel) is a festive ritual procession accompanied by dance, music and a cheerful mood. It is frequently associated with the festivals of Dionysus, while it is a particularly popular theme in Greek art and especially in Attic pottery. The so-called Athena Painter was an Athenian vase painter of the black-figure style, whose name is unknown. His conventional name is due to his preference for depictions of the goddess Athena in his works. He worked between 490-460 BC and decorated mainly lekythoi and oinochoai. Κomos scenes, similar to the one depicted on this vase, were relatively rare in his works.
Ο κωμός είναι εορταστική τελετουργική πομπή συνοδευόμενη από χορό, μουσική και εύθυμη διάθεση. Συχνά σχετίζεται με τις γιορτές του Διονύσου, ενώ αποτελεί ένα ιδιαίτερα προσφιλές θέμα στην ελληνική τέχνη και ιδιαίτερα στην αττική αγγειογραφία. Ο λεγόμενος Ζωγράφος της Αθηνάς ήταν Αθηναίος αγγειογράφος του μελανόμορφου ρυθμού. Το συμβατικό του όνομα οφείλεται στην προτίμησή του σε απεικονίσεις της θεάς Αθηνάς στα έργα του. Δραστηριοποιήθηκε μεταξύ του 490-460 π.Χ. και διακόσμησε κυρίως οινοχόες και ληκύθους. Σκηνές κωμού, όπως αυτή που εικονίζεται στο συγκεκριμένο αγγείο, ήταν σχετικά σπάνιες στα έργα του.