Figurine
Χρονολόγηση2700-2400/2300 π.Χ.
Date
2700-2400/2300 B.C.
MediumΜάρμαρo λευκό
Medium
White marble
Dimensions25.2εκ. × 6εκ.
Dimensions
25.2 cm
ClassificationΛίθινα
Classification
Stonework / Plastic
Αριθμός ΑντικειμένουΝΓ0595
Object Number
ΝΓ0595
ΠερίοδοςΠρώιμη Εποχή του Χαλκού
Period
ΠεριγραφήΕιδώλιο κανoνικού τύπoυ, παραλλαγής Καψάλων. Διακρίνεται για την πλαστικότητα στην απόδoση των όγκων, κυρίως των σκελών, τα έντoνα καμπύλα περιγράμματα των πλαγίων όψεων, καθώς και για την σχετική ραδινότητά του. Στo λυρόσχημo κεφάλι μικρή κωνική μύτη. Ανάγλυφα απoδίδoνται τα χέρια και oι σαφώς διαμoρφωμένoι μαστoί. Με την ανάγλυφη απόδoση της γένεσης των μηρών oρίζεται κάτω η ηβική χώρα. Τα σκέλη κάμπτoνται έντoνα στα γόνατα και είναι ανoικτά στις κνήμες. Αυλάκωση σε όλη την έκταση της ράχης δηλώνει τη σπoνδυλική στήλη. Με γωνιώδη πρoεξoχή πoυ oρίζεται πρoς τα κάτω με oριζόντια αυλάκωση απoδίδoνται oι γλoυτoί.Early Bronze Age
Description
Further InformationFigurine of the canonical type, belonging to the Kapsala variety. Distinguished for the plasticity of its volumes, particularly on the legs, its markedly curvaceous profiles, and the relatively attenuated proportions. A small conical nose is the only feature on the lyre-shaped head. The arms are rendered in relief and the breasts clearly formed. The modelling of the top of the thighs also defines the pubic triangle. The legs are acutely flexed at the knees and the calves are separated. A groove down the back indicates the spinal column. The buttocks are denoted by an angular projection defined below by a horizontal groove.
Cycladic art attained maturity during the Early Cycladic II period (ca 2700 B.C.) with the creation of the distinctive figurine type that was to hold sway for the next five hundred years. This type has been called "canonical" because it displays constant morphological canons and artistic conventions, such as the folded arms above the abdomen (with the left arm always over the right one), slightly flexed knees, backward tilt of the head and the feet pointing downwards. Researchers have distinguished five different varieties of the "canonical" type. The "Kapsala variety", named after the Early Cycladic cemetery on Amorgos where it was first identified, is the earliest and has been dated to the early phase of the Early Cycladic II period.
Experts recognise several variations of the normal type. The most ancient of these is the Kapsala variety, which owes its name to the homonymous Early Cycladic cemetery of Amorgos. Its main characteristics are the plastic rendering of the volumes, the curved contours on all sides and the almost complete absence of engravings.
Η κυκλαδικη τεχνη φτάνει στην ωριμότητά της στις αρχές της Πρωτοκυκλαδικής ΙΙ περιόδου (περ. 2700 π.Χ.) με τη δημιουργία του χαρακτηριστικού τύπου ειδωλίου που θα κυριαρχήσει για τους επόμενους πέντε αιώνες. Ο τύπος αυτός αποκαλείται "κανονικος" επειδή χαρακτηρίζεται από σταθερούς μορφολογικους κανόνες, όπως τα διπλωμένα χέρια πάνω από την κοιλιά (με το αριστερο πάντα πάνω από το δεξί), τα ελαφρώς λυγισμένα γόνατα, την κλίση της κεφαλής προς τα πίσω και τα πέλματα να κοιτούν προς τα κάτω. Οι ειδικοί αναγνωρίζουν πέντε παραλλαγές του κανονικού τύπου. Η παραλλαγη Καψαλών, που οφείλει την ονομασία της σε πρωτοκυκλαδικό νεκροταφείο της Αμοργού, είναι η αρχαιότερη και χρονολογείται στην πρώιμη φάση της Πρωτοκυκλαδικής ΙΙ περιόδου.
Οι ειδικοί αναγνωρίζουν διάφορες παραλλαγές του "κανονικού τύπου". Η παλαιότερη από αυτές θεωρείται η παραλλαγή Καψάλων, που έλκει την ονομασία της από το ομώνυμο πρωτοκυκλαδικό νεκροταφείο της Αμοργού. Τα βασικά χαρακτηριστικά της είναι η πλαστικότητα των όγκων, τα καμπύλα περιγράμματα σε όλες τις πλευρές και η σχεδόν ολοκληρωτική απουσία εγχαράξεων.
Οι ειδικοί αναγνωρίζουν διάφορες παραλλαγές του "κανονικού τύπου". Η παλαιότερη από αυτές θεωρείται η παραλλαγή Καψάλων, που έλκει την ονομασία της από το ομώνυμο πρωτοκυκλαδικό νεκροταφείο της Αμοργού. Τα βασικά χαρακτηριστικά της είναι η πλαστικότητα των όγκων, τα καμπύλα περιγράμματα σε όλες τις πλευρές και η σχεδόν ολοκληρωτική απουσία εγχαράξεων.