Juglet
Χρονολόγηση750-600 π.Χ.
Date
750-600 BC
MediumΠηλός συμπαγής, πολύ καθαρός, ροδόχρωμος
Medium
- Compact, very clean, pinkish clay
Dimensions10.5εκ. × 7εκ.
Dimensions
10.5 cm
ClassificationΠήλινα
Classification
Ceramics / Pottery
Αριθμός ΑντικειμένουΖ0600α
Object Number
Z0600a
ΠερίοδοςΑρχαϊκή περίοδος
ΠεριγραφήΤο ληκύθιο (αρωματοδοχείο) διακοσμείται με γραμμές στο σώμα και δύο αντικριστά ψάρια στον ώμο. Ανήκει στη λεγόμενη «Δίχρωμη κεραμική», έναν ρυθμό που χαρακτηρίζεται από τη γραπτή διακόσμηση με έντονο μελανό και ερυθρό χρώμα σε λευκό επίχρισμα.Description
Further InformationThe juglet (lekythion, vase for perfumed oils) is decorated with lines on the body and two opposing fishes on the shoulder. The vase belongs to the so-called "Bichrome ware", a pottery style characterized by painted decoration on bright black and red colours upon a white slip.
Lekythia are found both in domestic contexts and in shrines, where they were deposited as offerings. Pictorial representations are rare in Cypriot pottery. As a rule, vases were decorated with plain linear motifs. The few examples which bear figurative scenes depict animals, birds and fishes, but it is not clear whether these representations carried any symbolic meaning or were simply decorative. In Near Eastern religion, the fish was associated with the goddess Astarte as a symbol of life and water (the source of life). It is possible that similar associations were made in Cyprus, where Astarte was worshiped, too, in that period.
Η χρήση των ληκυθίων ήταν ιδιαίτερα διαδεδομένη τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη θρησκευτική λατρεία, όπου χρησίμευαν ως αφιερώματα στα ιερά. Η παραστατική εικονογραφία είναι σχετικά σπάνια στην κεραμική της Κύπρου, όπου κυριαρχούν τα γεωμετρικά μοτίβα ακόμη και σε μεταγενέστερες εποχές. Στα λίγα παραδείγματα εικονιστικών παραστάσεων κυριαρχούν οι απεικονίσεις ζώων, πτηνών και ιχθύων. Δεν είναι σαφές εάν οι απεικονίσεις αυτές έχουν απλώς διακοσμητικό χαρακτήρα ή φέρουν κάποιο συμβολισμό. Στη συριακή θρησκεία, τα ψάρια σχετίζονται με τη θεά Αστάρτη ως σύμβολα της ζωής και του νερού (ως πηγής ζωής). Δεν αποκλείεται και στην Κύπρο, όπου επίσης λατρευόταν η Αστάρτη, να λειτουργούσαν ανάλογοι συμβολισμοί.