Figurine
Χρονολόγησητέλη 6ου αι π.Χ.
Date
late 6th c. BC
MediumΠηλός καστανός πολύ ανοιχτός. Τραχύς, με εγκλείσματα
Medium
Brown clay very light. Rough, with inclusions
Dimensions22.7εκ. × 2εκ.
Dimensions
22.7 cm
ClassificationΠήλινα
Classification
Ceramics / Figurines
Αριθμός ΑντικειμένουΚΠ0041
Object Number
ΚΠ0041
ΠερίοδοςΑρχαϊκή περίοδος
Period
ΠεριγραφήΣανιδόμορφο (με σώμα σε σχήμα σανίδας) βοιωτικό ειδώλιο γυναικείας μορφής. Η μορφή φορά μακρύ ένδυμα (πέπλο) και ψηλό πόλο (κάλυμμα κεφαλής θεότητας). Τα χαρακτηριστικά του προσώπου, η κόμη (κόμμωση), τα κοσμήματα και η ενδυμασία αποδίδονται με μαύρο και κόκκινο χρώμα. Το πρόσωπο έχει κατασκευαστεί με μήτρα που επιτρέπει την ακριβέστερη απόδοση λεπτομερειών, όπως το χαρακτηριστικό αρχαϊκό μειδίαμα (συγκρατημένο χαμόγελο).Archaic period
Description
Further InformationPlank, Boeotian figurine representing a female figure. The figurine has a long garment and a voluted "polos" (headdress of a deity) on the head. The facial features, hairstyle, jewellery and garment are attributed with black and red colour. The face has been made in a mould, allowing for more precision in the rendering of facial characteristics, including the so-called "Archaic smile" (restrained smile).
These figurines were dubbed “pappades” by the peasants of Boeotia who frequently found them in their fields. The frequent presence of plank figurines in graves permits the hypothesis that they were linked with the worship of Demeter and Persephone. The pomegranate appears in many myths and was the emblem of Demeter and Persephone. Another theory is that they represent, in clay, the "daidala", that is wooden effigies (xoana) dressed as brides, which, according to ancient literary sources, were used in cult rituals on Mt. Kithairon in Boeotia, to honour Hera, the wife of Zeus and patron goddess of marriage.
Τα ειδώλια αυτού του τύπου ονομάστηκαν «παπάδες» από τους χωρικούς της Βοιωτίας, οι οποίοι τα έβρισκαν συχνά στα χωράφια τους. Πολλοί ερευνητές θεωρούν ότι τα σανιδόμορφα βοιωτικά ειδώλια συνδέονται με τη λατρεία των χθόνιων θεοτήτων Δήμητρας και Περσεφόνης. Το ρόδι υπήρξε συστατικό πολλών μύθων και σύμβολο της Δήμητρας και της Περσεφόνης. Σύμφωνα με μια άλλη θεωρία, όμως, αναπαριστούν σε πηλό τα «δαίδαλα», δηλαδή ξύλινα ξόανα ντυμένα με γυναικεία ενδύματα σαν νύμφες, που, σύμφωνα με τις αρχαίες πηγές, χρησιμοποιούνταν σε λατρευτικές τελετές προς τιμήν της Ήρας, συζύγου του Δία και προστάτιδας του γάμου, στον βοιωτικό Κιθαιρώνα.