Pelike
Clay vase
Χρονολόγηση440 π.Χ.
Date
440 BC
MediumΠηλός
Medium
Clay
Dimensions37εκ. × 21.2εκ. × 18.6εκ. × 28.5εκ.
Dimensions
37 × 21.2 × 18.6 × 28.5 cm
ClassificationΠήλινα
Classification
Ceramics / Pottery
Αριθμός ΑντικειμένουΝΓ0001
Object Number
ΝΓ0001
ΠερίοδοςΚλασική περίοδος
Period
ΠεριγραφήΕρυθρόμορφη πελίκη (αγγείο για μεταφορά ή αποθήκευση κρασιού ή λαδιού).Στην κύρια όψη της απεικονίζεται σκηνή αποχαιρετισμού πολεμιστή, θέμα ιδιαίτερα αγαπητό στην εικονογραφία του 5ου αι. π.Χ. καθώς ανάλογες σκηνές εκτυλίσσονταν συχνά στην αρχαία Αθήνα κατά την έναρξη πολεμικών επιχειρήσεων. Η γυναικεία μορφή, προφανώς η σύζυγος του πολεμιστή, κρατά φιάλη, την οποία έχει γεμίσει με κρασί από την οινοχόη, και ετοιμάζεται για τελετουργική σπονδή. Ένα μέρος θα χυθεί στο έδαφος ως προσφορά στους θεούς, ενώ το υπόλοιπο θα το πιούν οι παριστάμενοι. Η σκηνή τονίζει τους δεσμούς που συνδέουν τα μέλη της οικογένειας και τον σημαντικό ρόλο της γυναίκας για τη διατήρηση της συνοχής της. Η απλή σύνθεση και το βαθύ βλέμμα υπογραμμίζουν τη σοβαρότητα της στιγμής και τον πόνο του αποχαιρετισμού. Η σπονδική φιάλη στο χέρι της γυναικείας μορφής συμβολίζει, πιθανότατα, την ευχή για ασφαλή επάνοδο του πολεμιστή. Στη δευτερεύουσα όψη του αγγείου εικονίζονται τρεις ιματιοφόροι νέοι σε σκηνή συνομιλίας. Η εικονιζόμενη πελίκη αποδίδεται στον Ζωγράφο της Κενταυρομαχίας του Λούβρου.Classical period
Description
Description Pelike (closed vessel used for the storage and transportation of wine and oil) decorated in the red-figure technique. The main decorative band depicts a scene of a warrior farewell. This was a particularly popular subject in the iconography of the 5th c. BC, when comparable scenes were frequently enacted in Athens before military campaigns. The female figure, presumably the warrior's wife, holds a bowl, filled with wine from the oinoche held in the other hand and she is ready to perform a ritual libation. Some of the wine will be spilt on the ground as an offering to the gods, while the rest will be drunk by the persons present. The scene emphasizes the ties linking the members of the family and the significant role of the woman in maintaining its cohesion. The simple composition and the penetrating gaze underline the seriousness of the moment and the pain of departure. The libation bowl in the woman's hand most probably symbolizes the wish for the warrior's safe return. On the other side of the vase three himation-clad youths in a scene of conversation are depicted. The red figure decoration on this pelike is attributed to the Painter of the Louvre Centauromachy.
This vase depicts a warrior's farewell to his father and his mother or wife. The young soldier is standing in the middle. On one side, his father hands him the spear and shield, while the female figure on the other side holds in her hand two vessels, a flask and a wine bottle, to make a libation, an offering and a wish to the gods to ensure protection and the warrior's return home unharmed.
Στο συγκεκριμένο αγγείο απεικονίζεται ο αποχαιρετισμός του πολεμιστή από
τον πατέρα του και τη μητέρα του ή τη σύζυγό του. Στη μέση στέκεται όρθιος ο
νεαρός στρατιώτης. Στη μία πλευρά ο πατέρας του τού παραδίδει το δόρυ και την
ασπίδα, ενώ η γυναικεία μορφή , που απεικονίζεται στην άλλη πλευρά, κρατάει στο
χέρι της δύο αγγεία, μία φιάλη και μία οινοχόη, για να κάνει σπονδή, μία
προσφορά και ευχή στους θεούς για να εξασφαλίσει προστασία και ο πολεμιστής να
επιστρέψει στο σπίτι του σώος, χωρίς να πάθει τίποτα.
The pelike is a variation of the amphora but is usually smaller with a pronounced rim. The shape appeared around 520 BC and occurred until the fourth century BC. In all likelihood, the ancient name of this vase was "stamnos" or "stamnion", and, as we have learned from various representations, it was used mainly as a stable storage vessel for (perfumed?) oil, possibly because of its broad base. The Painter of the Louvre Centauromachy was an Athenian red-figure vase-painter. He painted a variety of subjects, some of them mythological, many Dionysiac. A very large number of red-figure vases have been attributed to his hand on the basis of style.
Η πελίκη αποτελεί παραλλαγή του αμφορέα, αλλά είναι συνήθως μικρότερη, με τονισμένο χείλος και χαμηλή βάση. Πρωτοεμφανίζεται γύρω στο 520 π.Χ. και απαντά έως τον 4ο αι. π.Χ. Πιθανότατα, το αρχαίο όνομα αυτού του αγγείου ήταν στάμνος ή σταμνίον, ενώ από διάφορες παραστάσεις διαπιστώνεται ότι χάρη στην πλατιά βάση του χρησίμευε κυρίως ως ευσταθές αποθηκευτικό σκεύος (αρωματισμένου;) λαδιού. Ο Ζωγράφος της Κενταυρομαχίας του Λούβρου ήταν Αθηναίος αγγειογράφος της ερυθρόμορφης κεραμικής. Ζωγράφισε ποικίλα θέματα, μερικά από αυτά μυθολογικά, πολλά διονυσιακά. Ένας πολύ μεγάλος αριθμός ερυθρόμορφων αγγείων του έχει αποδοθεί με βάση τα στοιχεία της τεχνοτροπίας του.