Skip to main content

Kylix

Clay vase

Χρονολόγηση480 π.Χ.
Date
480 BC
MediumΠηλός
Medium
Clay
Dimensions9.6εκ. × 23.6εκ. × 9.5εκ.
Dimensions 9.6 × 23.6 × 9.5 cm
ClassificationΠήλινα
Classification Ceramics / Pottery
Αριθμός ΑντικειμένουΝΓ0781
Object Number
ΝΓ0781
ΠερίοδοςΚλασική περίοδος
Period
Classical period
ΠεριγραφήΕξαιρετικής ποιότητας αττική κύλικα (επιτραπέζιο αγγείο πόσης με πόδι) διακοσμημένο με την ερυθρόμορφη τεχνική. Στο εσωτερικό του αγγείου (στο λεγόμενο «μετάλλιο») εικονίζεται γυμνός νέος που αντλεί κρασί από κρατήρα για να γεμίσει την κύλικα που κρατά στο αριστερό του χέρι. Ο νέος, σύμφωνα με την επιγραφή, ονομάζεται ΛΥΣΙΣ, ενώ η ομορφιά του επαινείται με το επίθετο ΚΑΛΟΣ. Στην εξωτερική επιφάνεια απεικονίζονται σκηνές από συμπόσιο και συγκεκριμένα από την οινοποσία («πότο»), που ακολουθούσε το φαγητό και περιλάμβανε συζητήσεις, μουσική και διασκέδαση. Οι συμποσιαστές επιδίδονται στον «κότταβο», ένα ιδιαίτερα δημοφιλές παιχνίδι στο οποίο οι παίκτες έπρεπε να στριφογυρίσουν με το δείκτη του χεριού τους μία γεμάτη κύλικα και να καταφέρουν να πετάξουν το κρασί σε ένα άλλο σκεύος χωρίς αυτό να χυθεί. Το παιχνίδι αυτό θεωρείται εύρημα των Δωριέων αποίκων της Σικελίας, γι' αυτό και συχνά ονομάζεται «σικελικόν». Η κύλικα αποδίδεται στον Ζωγράφο του Αντιφώντος, που έζησε στα τέλη του 6ου και τις αρχές του 5ου αι. π.Χ.
Description
Footed drinking vessel decorated in the red-figure technique. Shown on the inside of the cup (on the tondo) is a naked youth drawing wine from a krater to fill the kylix he holds in his left hand. According to the inscription, the young man is named ΛΥΣΙΣ (Lysis) and his beauty is praised by the addition of the epithet ΚΑΛΟΣ (fair). The exterior surface is decorated on both sides with symposium scenes, in particular the drinking part of the symposium ("potos"), when the participants consumed wine and entertained themselves in various ways. Here, they are playing the "kottabos", a popular game, in which the players had to twirl the kylix on their finger and hurl the wine into a container without spilling it. The game was also known as "Sikelikon" (Sicilian) because it was considered to have been invented by the Dorian colonists of Sicily. The kylix is attributed to the "Antiphon Painter", who was active at the end of the 6th and the beginning of the 5th c. BC.
Description

Kylikes were cups with a tall base and two handles. Ancient people used them to drink their favorite drink, wine. On the inside of the vase, a young man is depicted taking wine from a large vase to serve in the kylix, the glass in his hand.  The outer side of the vase depicts men taking part in a banquet. They are seated on recliners holding kylikes, i.e. wine glasses, and preparing to play the kottavos. In this game, they were trying to aim at a large vase and throw the wine left in their glasses into it from a distance. The successful outcome of the game was considered a good omen, a sign that something good would happen in the future, which is why kottavos was a particularly popular game at banquets. Banquets were one of the most common forms of entertainment in ancient times. Male groups would gather to have fun and discuss, and they always drank their wine diluted with water.

Περιγραφή

Οι κύλικες ήταν ποτήρια με ψηλή βάση ή πόδι και δύο λαβές. Οι αρχαίοι τα χρησιμοποιούσαν για να πίνουν το αγαπημένο τους ποτό, το κρασί. Στην εσωτερική πλευρά του αγγείου ένας νεαρός άνδρας παίρνει κρασί από ένα μεγάλο αγγείο για να σερβίρει στην κύλικα, το ποτήρι που κρατάει στο χέρι του.  Στην εξωτερική όψη του αγγείου απεικονίζονται άνδρες που παίρνουν μέρος σε ένα συμπόσιο. Κάθονται σε ανάκλιντρα κρατώντας στα χέρια τους  κύλικες, ποτήρια για το κρασί, και ετοιμάζονται να παίξουν τον κότταβο. Σε αυτό το παιχνίδι προσπαθούσαν να στοχεύσουν σε ένα μεγάλο αγγείο και να ρίξουν εκεί, από μακριά, το κρασί που είχε απομείνει στα ποτήρια τους. Η επιτυχία του στόχου ήταν καλός οιωνός, ένα σημάδι δηλαδή που έδειχνε ότι κάτι καλό θα συνέβαινε μελλοντικά και γι’ αυτό ο κότταβος ήταν  ιδιαίτερα αγαπητό παιχνίδι στα συμπόσια. Τα συμπόσια ήταν μία από τις πιο συνηθισμένες μορφές ψυχαγωγίας στα αρχαία χρόνια. Οι ανδρικές παρέες συγκεντρώνονταν για να διασκεδάσουν και να συζητήσουν, ενώ έπιναν πάντα το κρασί τους αραιωμένο με νερό.  

Further Information
Kylix was a vessel made of clay or metal. During the Classical period it was the standard vessel for drinking wine, and as such, it was closely associated with the symposium, a gathering of men of aristocratic origin, who drank, ate, discussed and enjoyed various kinds of entertainment. Kylikes were decorated both on the exterior and at the centre of the interior ("tondo"). Frequently, the scenes painted on the "tondo" related to Dionysus (god of wine) and the symposium or had explicitly sexual content. That was meant to surprise the drinker who could only see the decoration after he had emptied the kylix. The Antiphon Painter was an Athenian red-figure vase-painter whose name is unknown. He was called the Antiphon Painter after a double “kalos” inscription on a dinos (vessel for mixing liquids) in Berlin. He is considered a pupil of Onesimos, and specialized in red-figure pottery. He often collaborated with the potter Euphronios. Red figure technique of decorating clay objects according to which figures and decorative motifs after they are outlined, retain the red colour of the clay. The rest of the surface is covered with diluted clay which during its firing becomes black. The red-figure style was the main technique that Attic workshops employed for the decoration of the pots they produced from the end of the 6th c. until the end of the 4th c. BC.
Δημόσιες Πληροφορίες
Η κύλικα ήταν αγγείο πόσης που κατασκευαζόταν από πηλό ή μέταλλο και συχνά αφιερωνόταν σε ιερά. Κατά την Κλασική εποχή ήταν το βασικό και πιο δημοφιλές αγγείο, άρρηκτα συνδεδεμένο με τα συμπόσια, τις ιδιωτικές συγκεντρώσεις ανδρών κυρίως αριστοκρατικής καταγωγής, που περιλάμβαναν φαγητό («δείπνο» ή «σύνδειπνο»), οινοποσία («πότο») και διαφόρων ειδών διασκεδάσεις. Οι κύλικες έφεραν διακόσμηση τόσο στην εξωτερική επιφάνεια όσο και στο κέντρο του εσωτερικού τους («μετάλλιο»). Συχνά, μάλιστα, το «μετάλλιο» διακοσμούνταν με σκηνές σχετικές με τον Διόνυσο, το συμπόσιο ή ακόμη και με σκηνές σεξουαλικού περιεχομένου. Με τον τρόπο αυτό οι αγγειογράφοι έλπιζαν να προκαλέσουν την έκπληξη του συμποσιαστή, ο οποίος δεν μπορούσε να δει την παράσταση πριν αδειάσει την κύλικα. Ο Ζωγράφος του Αντιφώντος, όπως είναι συμβατικά γνωστός, ήταν Αθηναίος αγγειογράφος και είναι γνωστός με το παραπάνω συμβατικό όνομα που του δόθηκε από τη διπλή αναγραφή του «Αντιφώντα καλού» σε έναν δίνο (αγγείο ανάμιξης υγρών) του Βερολίνου. Θεωρείται ότι ήταν μαθητής του Ονήσιμου και ειδικεύτηκε στη διακόσμηση ερυθρόμορφων αγγείων, πολλά από τα οποία έφτιαξε ο αγγειοπλάστης Ευφρόνιος. Η ερυθρόμορφή τεχνική είναι τεχνική διακόσμησης  σύμφωνα με την οποία οι φιγούρες και τα διακοσμητικά μοτίβα, αφού σκιαγραφηθούν, διατηρούν το κόκκινο χρώμα του πηλού. Η υπόλοιπη επιφάνεια καλύπτεται με αραιωμένο πηλό, ο οποίος κατά την όπτηση γίνεται μαύρος. Η ερυθρόμορφή τεχνική  ήταν η κύρια τεχνική που χρησιμοποιούσαν τα αττικά εργαστήρια για τη διακόσμηση των αγγείων που παρήγαγαν από τα τέλη του 6ου αι. έως τα τέλη του 4ου αι. π.Χ. 

ACTIVITIES

Discover More

Κύλικα
Αρχαϊκή περίοδος
Archaic period 
Κρατήρας
Κλασική περίοδος
Classical period
Κύλικα
Κλασική περίοδος
Classical period 
Κύλικα
Κλασική περίοδος
Classical period 
Κρατήρας
Κλασική περίοδος
Classical period
Κύλικα
Αρχαϊκή περίοδος
Archaic period
Κύλικα
Αρχαϊκή περίοδος
Archaic period 
Κύλικα
Κλασική περίοδος
Classical period