Skip to main content

Lekythos

Χρονολόγησηπερ. 440 π.Χ.
Date
ca. 440 BC
MediumΠηλός καστανός
Medium
Brown clay
Dimensions42.3εκ. × 7.6εκ. × 12.2εκ. × 8.2εκ.
Dimensions 42.3 × 7.6 × 12.2 × 8.2 cm
ClassificationΠήλινα
Classification Ceramics / Pottery
Αριθμός ΑντικειμένουΚΠ0062
Object Number
ΚΠ0062
ΠερίοδοςΚλασική περίοδος
Period
Classical period
ΠεριγραφήΣτη λήκυθο, που αποδίδεται στον Ζωγράφο της Φιάλης, απεικονίζεται η κρίση του Πάρη. Η βασική σκηνή περιλαμβάνει τις τρεις θεές (Ήρα, Αθηνά και Αφροδίτη), τις οποίες οδηγεί στον Πάρη ο αγγελιαφόρος των θεών, Ερμής. Ο πρίγκιπας της Τροίας αποδίδεται γενειοφόρος, καθιστός σε βραχώδες έξαρμα –που υποδηλώνει το όρος Ίδη της Τροίας– και καλείται να επιλέξει την ομορφότερη θεά. Η λήκυθος αποδίδεται στον ονομαζόμενο Ζωγράφο της Φιάλης. 
Description
This lekythos, which is attributed to the “Phiale Painter”, depicts the judgement of Paris. The basic scene includes the three goddesses (Hera, Athena and Aphrodite) whom the messenger of the gods, Hermes, leads before Paris. The Prince of Troy is portrayed bearded, sitting on a rocky outcrop –indicating Mount Ida at Troy– and is asked to select the most beautiful goddess. The lekythos is attributed to the conventionally called Phiale Painter.
Further Information
The “Phiale Painter” took his name after a phiale in the Museum of Fine Arts in Boston. The iconographic subject of the judgement of Paris appears in Attic black-figure vase-painting circa 575 BC. The subject concerns the contest between Hera, Athena and Aphrodite as to which goddess was the most beautiful, judged by Paris. The award of the apple-prize to Aphrodite, who had offered him Helen (wife of the king of Sparta), would be one of the causes of the outbreak of the Trojan War. On this vase, the goddesses are omitted, yet Paris appears to be aware of the difficult task that Hermes has set him; he probably senses the disaster that will befall his house and his homeland. Lekythoi were perfume vases but were not always filled to the top. Inside several of them was a small phial at the base of the neck. Thus, a smaller quantity of the expensive aromatic oil was needed in order to fill the vase. Lekythoi of this type were in fact called "economical lekythoi". This invention is first encountered in the larger black-figure lekythoi by the Beldam Painter (circa 475-450 BC).
Δημόσιες Πληροφορίες
Ο Ζωγράφος της Φιάλης ονομάστηκε έτσι από μια φιάλη που εικονογράφησε και η οποία βρίσκεται στο Μουσείο Καλών Τεχνών στη Βοστώνη. Το εικονογραφικό θέμα της κρίσης του Πάρη εμφανίζεται στην αθηναϊκή αγγειογραφία γύρω στο 575 π.Χ. Το θέμα αφορά τον διαγωνισμό ανάμεσα στην Ήρα, την Αθηνά και την Αφροδίτη για το ποια θεά ήταν η ομορφότερη, κριτής του οποίου ήταν ο Πάρης. Η απονομή του μήλου επάθλου στην Αφροδίτη, που είχε τάξει στον Πάρη την ωραία Ελένη (γυναίκα του βασιλιά της Σπάρτης) θα αποτελέσει μία από τις αφορμές για να ξεσπάσει ο Τρωικός πόλεμος. Στο συγκεκριμένο αγγείο, οι θεές παραλείπονται, ενώ ο Πάρης φαίνεται να αντιλαμβάνεται το δύσκολο καθήκον που του αναθέτει ο Ερμής και να διαισθάνεται τη συμφορά που πρόκειται να πλήξει την πατρίδα του. Οι λήκυθοι ήταν αρωματοδόχα αγγεία, ωστόσο, δε γέμιζαν πάντα ολόκληρες με αρωματικό έλαιο. Αρκετές από αυτές, όπως η συγκεκριμένη, ήταν εφοδιασμένες με ένα εσωτερικό φιαλίδιο στη βάση του λαιμού, ώστε το ακριβό αρωματικό έλαιο να τοποθετείται μέσα σ' αυτό για λόγους οικονομίας. Οι λήκυθοι αυτού του τύπου ονομάστηκαν «οικονομικές λήκυθοι». Αυτή η επινόηση εντοπίζεται για πρώτη φορά στις μεγαλύτερες μελανόμορφες ληκύθους του Ζωγράφου της Μέγαιρας (περ. 475-450 π.Χ.).

ACTIVITIES

Discover More

Eιδώλιο
Αρχαϊκή περίοδος
Archaic period
Κύλικα
Κλασική περίοδος
Classical period
Κύλικα
Κλασική περίοδος
Classical period
Κρατήρας
Κλασική περίοδος
Classical period
Αμφορέας
Αρχαϊκή περίοδος
Archaic period
Κύλικα
Αρχαϊκή περίοδος
Archaic period
Κρατήρας
Κλασική περίοδος
Classical period
Λήκυθος
Κλασική περίοδος
Classical period