Skip to main content

Lekythos

Clay vase

Χρονολόγηση500 π.Χ.
Date
500 BC
MediumΠηλός
Medium
Clay
Dimensions30.6εκ. × 7εκ. × 8εκ.
Dimensions 30.6 × 7 × 8 cm
ClassificationΠήλινα
Classification Ceramics / Pottery
Αριθμός ΑντικειμένουΝΓ0002
Object Number
ΝΓ0002
ΠερίοδοςΑρχαϊκή περίοδος
Period
Archaic period
ΠεριγραφήΑττική λήκυθος (αγγείο για τη φύλαξη ελαίων, αρωμάτων, καλλυντικών και βοτάνων ή δοχείο προσφοράς στους νεκρούς) διακοσμημένη με τη μελανόμορφη τεχνική σε λευκό βάθος. Στο σώμα του αγγείου απεικονίζεται παράσταση με τον Ηρακλή που ετοιμάζεται να πλήξει με το ρόπαλο λέοντα, πιθανότατα αυτόν της Νεμέας, ενώ τη σκηνή παρακολουθούν η Αθηνά, ο Ερμής και ο Ιόλαος. Αποδίδεται στον Ζωγράφο του Εδιμβούργου.
Description
Attic lekythos (vessel for storing oils, perfumes, cosmetics and herbs or a funerary vessel that contained oil offered to the dead) with black-figure on white-ground decoration. On the vase’s body is depicted a representation of Herakles poised to strike a lion (possibly the Nemean one) with his club, while Athena, Hermes and Iolaos watch on. The black-figure on white-ground decoration is attributed to the Edinburgh Painter.
Description

The lekythos is a vase in which oil or aromatic oils were placed. Very often in the representations of clay vases we can identify Hercules, the ancient Greeks’ favorite hero, who was the son of Zeus and Alcmene. On the vases we recognize images of the twelve labours, the twelve deeds of the hero. This particular vase shows the first labour, which involved the lion of Nemea. The lion lived in a cave and terrified the local inhabitants, but Hercules managed to lure it out of the cave and fought it hand-to-hand, ultimately killing it with his club. He was helped in this task by the goddess Athena, his protector. In the depiction of the vase, the hero holds the club in his hand. In other exploits, in addition to the club, he wears the lion skin, the skin he took from the Nemean lion when he killed it, to protect himself.

Περιγραφή

Η λήκυθος είναι αγγείο στο οποίο τοποθετούσαν λάδι ή αρωματικά έλαια. Πολύ συχνά στις παραστάσεις των πήλινων αγγείων αναγνωρίζουμε τον Ηρακλή, τον αγαπημένο ήρωα των αρχαίων Ελλήνων,  που ήταν γιος του Δία και της Αλκμήνης. Στα αγγεία αναγνωρίζουμε εικόνες από τους δώδεκα άθλους, τα δώδεκα κατορθώματα του ήρωα. Στο συγκεκριμένο αγγείο  απεικονίζεται ο πρώτος άθλος με το λιοντάρι της Νεμέας, που ζούσε σε μία σπηλιά και τρομοκρατούσε τους κατοίκους της περιοχής. Ο Ηρακλής κατάφερε να βγάλει το λιοντάρι από τη σπηλιά, πάλεψε μαζί του σώμα με σώμα και το σκότωσε με το ρόπαλό του. Σε αυτόν το άθλο τον βοήθησε η θεά Αθηνά, η προστάτιδά του. Στην παράσταση του αγγείου ο ήρωας κρατάει στο χέρι του το ρόπαλο. Σε άλλους άθλους, εκτός από το ρόπαλο, φοράει και τη λεοντή, το δέρμα που πήρε από το λιοντάρι της Νεμέας, όταν το σκότωσε, για να προστατεύεται.

Further Information
In mythology, the birth, boyhood and youth of Herakles are taking place in Thebes, whereas his maturity is mostly placed in the Argolid. His youthful feats in Thebes relate mainly to ancient inter-Boeotian conflicts but sometimes they are variations of his Labours in Argos. In a fit of madness, Herakles had murdered his own children. An oracle delivered at Delphi ordained that to atone for his crime, he was obliged to enter the service of Eurystheus, King of Argos. Eurystheus set him Twelve Labours, the first of which was to exterminate the Lion of Nemea. The representation most probably depicts this myth, although the possibility that it refers to a Boeotian imitation concerning the extermination of the Lion of Kithairon cannot be excluded. The Edinburgh Painter is one of the first major lekythos’ painters to use a white ground instead of the usual red colour of the clay. The white-ground technique was to prevail henceforth in the best-quality lekythoi and on other vase shapes.
Δημόσιες Πληροφορίες
Η γέννηση και η νεανική δράση του Ηρακλή τοποθετούνται στη Θήβα, ενώ η ωριμότητά του στην Αργολίδα, η οποία ήταν και το κύριο κέντρο δράσης του. Τα νεανικά του κατορθώματα στη Θήβα σχετίζονται με προϊστορικές ενδοβοιωτικές συγκρούσεις ή αποτελούν παραλλαγές των άθλων του στο Άργος. Κατόπιν χρησμού-εντολής του μαντείου των Δελφών, ο Ηρακλής υποχρεώθηκε να μπει στην υπηρεσία του Ευρυσθέα, βασιλιά του Άργους, προκειμένου να εξιλεωθεί για τον φόνο των παιδιών του. Ο Ευρυσθέας τού ανέθεσε την εκτέλεση δώδεκα άθλων, ο πρώτος από τους οποίους αφορούσε στην εξόντωση του λέοντα της Νεμέας. Η παράσταση απεικονίζει πιθανότατα αυτόν τον μύθο, χωρίς πάντως να αποκλείεται το ενδεχόμενο να αναφέρεται και σε μία βοιωτική απομίμησή του που αφορά στην εξόντωση του λέοντα του Κιθαιρώνα. Ο Ζωγράφος του Εδιμβούργου αποτελεί έναν από τους πρώτους σημαντικούς ζωγράφους ληκύθων που χρησιμοποίησαν λευκό βάθος για την κύρια παράσταση αντί του συνηθισμένου ερυθρού χρώματος του πηλού. Το λευκό βάθος θα επικρατήσει στο εξής σε όλες τις καλής ποιότητας ληκύθους και σε πολλά άλλα σχήματα αγγείων.

ACTIVITIES

Ο φανταστικός ήρωας
Ο φανταστικός ήρωας
Ο φανταστικός ήρωας
The fictional hero
The fictional hero
The fictional hero

Discover More

Λήκυθος
Αρχαϊκή περίοδος
Archaic period
Υδρία
Αρχαϊκή περίοδος
Archaic period
Λήκυθος
Αρχαϊκή περίοδος
Archaic period
Κύλικα
Κλασική περίοδος
Classical period 
Οινοχόη
Αρχαϊκή περίοδος
Archaic period
Κύλικα
Κλασική περίοδος
Classical period
Πελίκη
Κλασική περίοδος
Classical period
Οινοχόη
Κλασική περίοδος
Classical period