Statuette
Χρονολόγηση2ος-1ος αι. π.Χ.
Date
2nd-1st c. BC
MediumΧαλκός
Medium
Bronze
Dimensions7εκ.
Dimensions
7 cm
ClassificationΜετάλλινα
Classification
Metalwork / Figurines
Αριθμός ΑντικειμένουΝΓ0589
Object Number
ΝΓ0589
ΠερίοδοςΕλληνιστική περίοδος
Period
ΠεριγραφήΟ Ασκληπιός εικονίζεται γενειοφόρος, με μακριά μαλλιά, ακουμπισμένος σε βακτηρία (μπαστούνι), γύρω από την οποία είναι τυλιγμένο το φίδι, σύμβολο του θεραπευτή-θεού. Φορά ιμάτιο, που καλύπτει το κάτω μέρος του σώματος και τον αριστερό βραχίονα, και στα πόδια σανδάλια. Το ειδώλιο θεωρείται ότι ακολουθεί σε γενικές γραμμές τον τύπο ενός περίφημου λατρευτικού αγάλματος του Ασκληπιού (χαμένου σήμερα), έργο του γλύπτη Βρυάξιδος. Κατά τους ελληνιστικούς χρόνους (323-31 π.Χ.) παρατηρείται μαζική παραγωγή χάλκινων αγαλμάτιων θεών στα πρότυπα γνωστών τύπων λατρευτικών αγαλμάτων, που είχαν φιλοτεχνήσει μεγάλοι γλύπτες του 4ου αι. π.Χ. Hellenistic period
Description
Further InformationAsklepius is represented bearded and with long hair, leaning on a staff, around which the snake, symbol of the healer-god, is wrapped. He wears himation, covering the lower part of his body and the left arm, and sandals on his feet. The figurine is considered to follow in general terms the type of a famous cult statue of Asklepius (now lost) created by the artist Bryaxis. During Hellenistic times (323-31 BC, there was a mass production of bronze statues of gods, following the patterns of known types of statues made by great sculptors of the 4th c. BC.
Asklepius, son of Apollo, originally appears in Greek mythology as a mortal hero with therapeutic abilities, which extended even bringing the dead back to life. He seems to have acquired divine dimension only in the 6th c. BC, when the first Asklepieia (sanctuaries of Asklepius) were founded, always in close association with the cult of Apollo. From the 5th c. BC the Asklepieia (most notably that of Epidaurus) developed into popular places of cult and therapeutic practice. A characteristic feature of Asklepieion was the Enkoimeterion or Abaton, where patients slept, waiting for Asklepius to appear in their sleep to show them how to be cured. This procedure is known as the incubation (enkoimesis).
Ο Ασκληπιός ήταν γιος του Απόλλωνα και αρχικά εμφανίζεται στην ελληνική μυθολογία ως θνητός ήρωας με θεραπευτικές ικανότητες, που έφθαναν μέχρι και την επαναφορά των νεκρών στη ζωή. Θεϊκή διάσταση φαίνεται ότι απέκτησε μόνον κατά τον 6ο αι. π.Χ., όταν ιδρύονται τα πρώτα Ασκληπιεία, πάντα σε στενή σχέση με τη λατρεία του Απόλλωνα. Από τον 5ο αι. π.Χ. τα Ασκληπιεία (με κυριότερο αυτό της Επιδαύρου), εξελίχθηκαν σε πολυσύχναστους τόπους λατρείας και θεραπευτικής πρακτικής. Χαρακτηριστικό στοιχείο των Ασκληπιείων ήταν το Εγκοιμητήριο ή Άβατον, όπου κατακλίνονταν οι ασθενείς περιμένοντας να εμφανιστεί στον ύπνο τους ο Ασκληπιός για να τους υποδείξει τον τρόπο θεραπείας τους. Η διαδικασία αυτή είναι γνωστή ως εγκοίμηση.